Så har pandemin påverkat idrotten i distriktet

Så har idrottsrörelsen i Stockholmsdistriktet påverkats av pandemin

Efter drygt ett år med Coronapandemin visar en undersökning, som vi på RF-SISU Stockholm beställt av Sweco, att många föreningar i Stockholmsdistriktet försämrat sin ekonomi, har tappat medlemmar och känner oro för framtiden. Det finns även positiva effekter.

1 100 föreningar svarade på enkäten och 30 föreningar har intervjuats vilket ger undersökningen både kvantitet och kvalitet.

Undersökningen visar bland annat att:

✅64 procent svarade att något fler eller många fler aktiva än vanligt har slutat. Var fjärde svarande uppger att antalet aktiva har minskat mycket.

✅44 procent har ställt in all utbildning- och utvecklingsverksamhet.

✅Cirka hälften av föreningarnas ekonomi har påverkats till det sämre. 17 procent svarar att ekonomin har blivit betydligt sämre.

Det går också att se positiva inslag för idrottsföreningarnas som följt i spåren på pandemin:

✅32% av föreningarna ser som en positiv effekt att de har utvecklat nya träningsformer.

Ta del av all tillgänglig statistik

Ta del av all tillgänglig statistik från undersökningen för er idrott eller kommun. Ni kan bryta ner på idrott och kommun för att se hur Coronapandemin har påverkat just er.

Läs mer och ta del av statistiken här