Framgångar för Solna VBK i Trekungaslaget

Här är gänget som gjorde det! Solna VBK:s U18 lag tog silver i Trekungaslaget 2019. Habo tog guld.

Idag säger vi grattis till Solna VBK:s U18 lag som definitivt satt klubben på Sveriges volleybollkarta. I helgen tog de nämligen ett välförtjänt silver i en av Sveriges största volleybollturneringar. När Chiquita Cup, som Solna VBK arrangerade, lades ner i början på 2000-talet tog Trekungaslaget snabbt över som den ungdomsturneringen som alla lag i Sverige ville åka till.

I år deltog 149 lag från Level 4 till U18. Lag från hela Norden och 24 lag i högsta klassen, FU18.

Solna VBK:s buss på aviserades på centralen på väg till turneringen.

”Vi startade i en stentuff grupp med Engelholm och hemmalaget Kungälv där vi vann och gick till A-slutspel. Kvartsfinal mot Jönköping och semifinal mot Gislaved. Tunga storklubbar som vi slog ut. Final mot Habo med lite skakig start men vi spelade upp oss och förlorade andra set med knappa 23-25” , sammanfattar Johan Berg, lagledare för U18-laget

Flera föräldrar och släktingar hade tagit sig till Kungälv för att heja. Särskilt tack till Moa Peterson 02:a som åkte med som assisterande coach till Johan Berg.

Solna VBK har något stort på gång…

De mest glädjande var sättet tjejerna genomförde turneringen. Just det här laget har inte spelat ihop tidigare men det var nog ingen som märkte för att stämningen var så på topp hela tiden. Både på och utanför planen. Nästa år hoppas vi på att Solna VBK åker med många lag”, säger Johan Berg.