Stefano Coccolo ny tränare för Solna VBK:s herrlag

Solna VBK:s herrlag, som spelar i division 1, har den här säsongen fått en ny tränare i Stefano Coccolo från Italien.
…Hallå där Stefano Coccolo, välkommen till Solna VBK! Beskriv din bakgrund inom volleybollvärlden:

Jag började att spela volleyboll när jag var 13 år och fram till nu har jag spelat i sammanlagt 22 år. Jag spelade hela tiden i Italien tills jag flyttade till Sverige och här har jag har spelat fyra säsonger i elitserien som libero”.

Vad har du för tränarbakgrund?
”Jag började ta alla licenser som tränare i Italien när jag var 16 år. När jag var 19 hade jag alla licenser för att coacha som huvudtränare upp till B1 i den italienska ligan eller i A1 och A2 som assisterande tränare”.

Från vänster: Stefano Coccolo, Janusz Tarasiewicz, Milan Stokuca, Irenej Bozovicar, Robert Kurek, Thomas Niessen, Nedre raden, Willem Mazzotti, Pierre Vezant, Jonathan Bancais, Wieland Boers, Adisorn Sriton, Saknas på bilden gör Daniel Richter, Anton Savits, Danijel Kuljani och Mateusz Patalas.

Vad är din styrka som coach?
”Att jag är organiserad, jag kan läsa av bra och snabbt identifiera vad en spelare behöver förbättra tekniskt sätt. Och jag försöker alltid vara tydlig i min kommunikation med mina spelare”.

Du är ny i Solna VBK. Vad är ditt intryck av klubben hittills?
”Jag gillar laget och klubbens medlemmar. Alla samarbetar och det är roligt att gå till träningen”.

Vad har du för ambitioner med Herrar A?
”I och med att det inte finns möjligheter att spela kvalet, har vi bestämt att ändå försöka vinna alla matcher vi bara kan och förhoppningsvis hamna bland den 3 bästa lagen i serien. Det långsiktiga målet är att försöka spela stabilt också mot lag som innehar elitnivå.

Hur skulle du vilja beskriva herrlagets förutsättningar?
”Vi har bra spelare som skulle kunna spela på hög nivå med lite mer träning. Vi är absolut inte samspelta än, men har börjat jobba mycket på det. Alla vet vad de måste göra och vem som har ansvar för vad. Tempot och rytmen på träningarna är reda högre och om vi fortsätter så här bör resultaten komma inom ett par månader.”

Stefano har gått sin tränarutbildning i Italien och spelat i elitserien i fyra år.
Pierre Vezant hoppar mot högre höjder.