Solna VBK fyller 50 år – så började det

Solna Volleybollklubb började som en sektion under Solna IF, 1972 och damlaget avancerade snabbt i serien för att 1976 gå upp i elitserien. Solna Volley, som föreningen hette då, var då Sveriges största volleybollklubb med 89 licensierade spelare. Samtliga historiska bilder är från Leif Ockborns egna album från tiden i Solna Volley

Hade det inte varit för de tre volleybollentusiasterna Eva Sterte, Leif Ockborn och Peter Munkert hade Solna VBK sannolikt inte funnits idag. Leif Ockborn var idrottsläraren från Lund som hade varit med och startat upp Lugi Volley och i början på 70-talet fick han en lärartjänst i SO på Tallbackaskolan i Solna. Han startade upp volleyboll i skolans regi som fritt-valt-arbete och ganska snabbt var de ett talangfullt tjejgäng i volleyboll där Eva Sterte ingick. Leif Ockborn träffade Peter Munkert via Stockholm Studenters IF och tillsammans började trion smida planer på att starta en volleybollklubb i Solna. Leif Ockborn minns tillbaka:

Det var ganska svårt att få loss halltider i skolorna runt om i Solna, så vi kontaktade Solna IF som hade både basket, handboll och friidrott under sina vingar och de var villiga att även starta en volleybollsektion, och vi tog namnet Solna Volley. Det var så allting började. Tjejlaget var först ut och de vann serien redan första året”, säger Leif Ockborn.

Leif Ockborn var idrottslärare på Tallbackaskolan i Solna och var en av dem som introducerade volleyboll i Solnas skolor

Eva Sterte var en av de tjejerna som drog ihop tjejgänget som anmälde sig till seriespelet, med början i division 3.
Leif Ockborn var vår tränare och jag var bra på att administrera så jag blev klubbens första ordförande. Det var min styrka det där med organisation. Vi kompletterade varandra bra och vi tränade hela tiden och blev snabbt bra. Det var en rolig tid”, minns Eva Sterte som 1977 flyttade upp till Luleå eftersom hon fick arbete där. Väl där var hon och Leif Ockborn med och startade Luleå Volley.

Eva Sterte blev Solna Volleys första ordförande. Hon spelade i damlaget fram till 1977.

Peter Munkert jobbade för att starta ett herrlag i volleyboll i Solna och två år efter grundandet av Solna VBK anmälde klubben sitt första herrlag till seriespel.

Stockholms studenter hade en idé om att de inte skulle spela elitvolleyboll i serien och vi var ett antal personer med högre ambitioner än så. Vi drog ihop ett gäng från Stockholms Studenter och Lidingö SK och bestämde oss för att göra en satsning mot elitserien i Solna Volleys regi”, säger Peter Munkert som sedermera blev klubbens ordförande tio år efter grundandet.

Peter Munkert var med och startade Solna Volley 1972. Här styr han upp Solna Volleys vätskestation under Stockholm Marathon.
1973 vann damlaget div ll Norra.

Solnas damlag avancerade snabbt i seriesystemet och 1976 spelade laget i elitserien

Kicki Cederholm nedanför Blåkulla i sin leasingbil redo för spel i eliserien 1976

”När man tittar tillbaka på volleybollklubben som den ser ut i dag så är det fantastiskt att tänka att vi lade grunden till allt detta. Det gör mig stolt”, säger Leif Ockborn som var med på Solna VBK:s 50:e årsmöte i Solnahallen tillsammans med Peter Munkert och tidigare A-lagsspelarna Ullis Fors och Agneta Smedholm numera Kristiansson.