Flickor U18 klara för USM

Solna VBK:s lovande U18 lag har kvalificerat sig till USM i vår, vilket innebär att de är ett av Sveriges 16:e bästa lag i sin åldersgrupp.

I helgen spelade Solna VBK:s duktiga FU18-lag SM-Kval i Södertälje och slutade på en hedrande 4:e plats. Tjejerna är därmed kvalificerade till Ungdoms-SM som avgörs den 11-12 maj i Jönköping. Det var längesedan som klubben hade ett lag som var bland de 16 bästa lagen i Sverige så stort grattis till laget.
U18-tjejerna startade kvalet starkt med att vinna gruppen genom att slå Spårvägen VK och Team Valla övertygande. I kvartsfinalen fick laget möta Vallentuna VK och tog ytterligare en övertygande seger med 2-0. Därefter blev det lite tuffare motstånd.

Vi ställdes mot Lidingö i semifinalen och de hade flera RIG-spelare på planen. Men tjejerna gjorde även där en tapper insats och pressade dem hårt i andra set och var med fram till 22 lika, men förlorade matchen”, kontaterar Johan Berg, en av lagets coacher.

Solna VBK har flest licensierade flickor i åldersgruppen 18 år i hela region Stockholm. (Källa: Svensk volleyboll)

Med bara 20 minuters vila i kroppen fick laget spela om tredjeplatsen mot Täby Volley.

Vi lyckades inte riktigt mobilisera krafterna och blev tillslut slagna av Täby i en tuff tresetare, som Täby vann med 2 – 1 (25-17, 14-25, 15-12). Det var en fantastisk dag med enorma kämpainsatser från samtliga tjejer, sammanfattar Johan Berg.

På plats från Solna VBK var också Anna Tamilina, Mikhail Vlasov och Babak Rabieri som gick domarkurs den här helgen och gjorde sin praktik under kvalet i Södertälje Sporthall.

Nu laddar laget om för Ungdoms-SM den 11-12 maj i Jönköping.