Parasto Safizadeh är tillbaka där hon började

Parasto Safizadeh

Hej Parasto Safizadeh! Välkommen tillbaka till Solna VBK, du har tidigare varit tränare i klubben. Vad fick dig att komma tillbaka till klubben som tränare igen?
Solna är den enda klubben som jag har jobbat i som volleybolltränare i Sverige och jag har fortfarande den känslan av att det är här jag hör hemma”.

Du har spelat volleyboll i det Iranska landslaget. Vilken position hade du?
”Min position var passare och lagkapten. Mitt starkaste minne är de fyra landslagsåren då vi spelade många turneringar”.

Du tränar Solna VBK:s nya Utvecklingslag. Berätta om laget!
”Laget består av ett gäng nyanlända pojkar som kommer från Afghanistan. Några har spelat volleyboll i sitt hemland och några är nybörjare. Några är riktigt lovande. Det känns bra att kunna erbjuda dem någon form av aktivitet och lite ramar i deras liv”.

Parasto är en av de få tränarna i Solna VBK som har tränarlegitimation från FIVB. Till vardags är Parasto lärare.

Vad har du för bakgrund som tränare? Vilka är dina styrkor som tränare?
Jag har jobbat som tränare under många år. Jag började att träna ett tjejlag som jag även spelade i när jag var 17 år. Jag blev tränaren eftersom den ordinarie tränaren blev sjukskriven. Sen dess har jag varit tränare för olika klubbar för olika åldrar i Iran. Samtidigt jobbade jag som instruktör under många år och då fick jag möjlighet att utbilda många nya tränare i mitt hemland. Mitt intresse för ledarskapet ökade när jag klarade av den första internationella tränarkursen i Lausanne för FIVB. Jag blev ännu gladare efter några år när jag fick mina andra och tredje internationella tränarbetyg från FIVB. Jag var en av de få tjejerna i hela världen som har bästa betyg. Mina styrkor som tränare är att jag har spelat under många år och har bra erfarenhet av praktiska och teoretiska övningar. Jag har även utbildat mig som internationell tränare och i Sverige har jag även en masterexamen inom idrott  från GIH som  komplettera varandra för att vara en bra ledare och tränare.”

Du är elitdomare också. Vad är den största utmaningen som domare?
Att fokusera på volleybollreglerna under matchen, istället för volleybolltekniken hos spelarna, ha ha”.

Du brinner för jämställdhet inom idrott. Vilken är din hjärtefråga och hur vill du driva den?
Att tjejer och killar ska få samma möjligheter och förutsättningar som spelare, tränare eller domare.

Vad kommer du att tillföra klubben tror du?
Jag vill naturligtvis bidra till bra träningar och bra förutsättningar för mina spelare så att de kan utvecklas både som personer och spelare och då är Solna VBK en bra klubb att tillhöra”.

Vad är det bästa med Solna VBK?
Solna VBK är ett fint minne av min resa i Sverige. När jag flyttade till Sverige för 16 år sedan var Solna VBK den första klubben som anlitade mig som tränare. Detta minne kommer att följa med mig för alltid”.

Parastos gäng!

Faksimil ur Expressen februari 2019