Damlaget vinner serien – redan klara för division I

Bakre rad DA: Chris Buchgeister, Fanny Dahl, Cira, Meagan, Lucia, Christine Horejs, Susi Bombor Främre rad DA: Aileen Sison, Carolina Ringertz, Eleonora De Luca, Joanna Saber, Karonlina Molenda, Linnea Hietanen Saknas på bild: Anne Taipale, Elina Elofsson, Elise Nilsson Foto: Agneta Elmegård
Bakre rad DA: Tränare: Chris Buchgeister, Fanny Dahl, Cira, Meagan (flyttat), Lucia, Christine Horejs, Susi (flyttat)
Främre rad DA: Aileen Sison, Carolina Ringertz, Eleonora De Luca, Joanna Saber, Karolina Molenda, Linnea Hietanen
Foto: Agneta Elmegård

Efter två raka vinster i helgen är Solna VBK:s representationslag, damer A, redan klara för division l. Oavsett hur det går i matcherna framöver kan Solna VBK:s damlag nu koncentrera sig på en framtid i näst högsta divisionen i svensk volleyboll.

Nu är det bara en match kvar, och om inte förbundet kommer på nya idéer om hur serierna ska organiseras nästa år, så är en plats i division 1 säkrad”, kommenterar Chris.

Historiskt sett har Solna representationslag haft en given plats i division l genom åren. Chris Buchgeister som tränar laget kommenterar helgens vinster så här:

”Det har varit alldeles för sällan under den här säsongen som vi träffat på något större motstånd och snabbt spel. Stjärnfall som lag har alltid en stor fördel av sin långa erfarenhet och samspel. Men tjejerna fångade sig snabbt och la in en växel till, så att segern aldrig var i fara. Det blev helt enkelt en kul match att spela och titta på”, säger Chris.

Resultaten i helgen. Solna VBK- IFK Nyköping 3-0 (25-12, 25-11, 25-17) och Stjärnfall – Solna VBK 0-3 ( 19-25, 20-25, 16-25).

– Vi vann mycket på bra servrar och och en fin upptäckning av både anfall och block. Några få spektakulära räddningsaktioner blev det också, och spelarna lyckades att utnyttja enkla situationer för att testa olika varianter i anfallet, säger Chris om mötet med IFK Nyköping. Bilden ovan är från matchen mot Stjärnfall.